Barbora Lyčková

Po dobu mé učitelské praxe jsem zjistila, že nejzásadnějším aspektem je naslouchat dětem, být jim otevřená a brát je jako rovnocenné partnery. Děti mají mnoho nápadů, inspirativních inovací a svým názorem nám (pokud chceme) mohou otevřít oči.

Před pár lety jsem absolvovala kurz u paní Jany Nováčkové „Respektovat a být respektován“ a ten mi velmi pomohl. Nikdy mi nebyl blízky autoritativní přístup a tohle byla pro mne smysluplná cesta, jak pokračovat v mé praxi.

Bylo až neskutečné, jak se vše rázem změnilo, když děti měly možnost volby, kdy jsem místo „ty“ začala používat „my“ a na konci hodiny jsem společně s dětmi také zvedala židle (ač jsem v tomhle z učitelského sboru byla jediná:-).

Neodradilo mě nic a byla a jsem přesvědčená, že respekt, nehodnotící způsob a přizpůsobení se individuálnímu tempu každého dítěte jsou základy pro dobré klima třídy a příjemný pocit každého z nás.

Měla jsem možnost také působit jako asistentka v Montessori školce pro předškolní děti a zde jsem na vlastní oči mohla vidět, jak zásadní a důležitý vliv má pro děti individuální a respektující přístup. Každé dítě je originál a proto je třeba ho respektovat a rozvíjet jeho zájmy. Když jsem viděla jakou radost v očích i na tváři mají děti, když se jim samotným povede provést aktivitu. Ať už se jednalo o umytí talířku, nebo o motorickou činnost, ta zpětná vazba byla prakticky okamžitá.

Děti jsou šťastné, když mohou věci dokázat sami a proto jsme tu my, průvodci, abychom je v tom s láskou podporovali a vytrvale vedli.

S Montessori jsem se hlouběji seznámila díky práci asistenta pedagoga v mezinárodní Montessori mateřské školce v Olomouci.

Zkušenosti jsem získala také v zahraničí – 2 roky jsem pracovala v mateřské školce Childcare Pelican v Austrálii.

Ve volném čase se věnuji literatuře, cestování a hlavně bubnování a hře na klavír.

Přejít na začátek